n11

Hvis du er på Facebook eller Instagram for den sags skyld, så har du naturligvis lagt mærke til, at du konstant bliver bombarderet med reklamer og annoncer for alt mellem himmel og jord. En af de absolut mest effektive former for markedsføring blandt annoncører er det der hedder retargeting, og er noget det dukkede op for 3-4 år tilbage.

Det bliver stadig mere og mere udbredt blandt annoncører, da det hele tiden bliver lettere og lettere at sætte op, og det kræver ikke længere de helt store færdigheder at opsætte retargeting kampagner – men hvad er det nu lige det her.

Retargeting er når du har været inde og kigge på en vare, og så efterfølgende ser reklamer for den på Facebook eller Instagram. Det kan være alt fra en el motorcykel til en rejse. Kort tid efter du har kigget på den, kommer annoncerne frem på din Facebook profil, og måske endda med et tilbud, hvilket kan være alt fra fri fragt, 10% eller bare høre om du måske har glemt at købe.

Hvordan fungerer retargeting?

Det fungerer ganske enkelt ved at man installere en såkaldt pixel, eller et lille stykke kode på sin hjemmeside, og når det er installeret, kan man bruge en lang række af de informationer til annoncer på Facebook.

Når man har installeret denne pixel kan man eksempelvis lave annoncer mod personer, der har besøgt ens side. Det kan også være, at man vil lave annoncer mod personer, der har haft puttet noget i kurven men ikke gennemført købet, det kan også være at man kun har kigget på et produkt, men ikke lagt det i kurven.

Der er kort sagt rigtig mange muligheder for at sende annoncer der er ekstremt målrettet. Gøres det rigtigt har disse en meget høj konvertering, og er derfor en god metode at sælge på. De kan dog også laves, så det nærmest virker som om det er jager brugeren, hvilket naturligvis ikke er hensigtsmæssigt.