n11

Du kender sikkert godt det det med, at du hører en sang, men simpelthen ikke kan huske hvad den hedder, eller hvem der har lavet den. Du kender sikkert også godt det med, at du har en sang i hovedet, som du kan nynne, men som du ikke kan meget mere med.

Hvis du er blandt dem der kender det, så kender du måske også app’en Shazam, der gør det muligt at genkende sange ud fra små bidder af dem. Hvis du lige hører noget i en reklame eller en serie, så kan du stikke telefonen hen til højtaleren, og så fortæller Shazam dig, hvad det er for noget musik.

En ret genial tjeneste der allerede er godt udbredt, men som nok bliver endnu mere udbredt nu. Den amerikanske gigant Apple, har nemlig købt dem for intet mindre end 400 millioner dollars eller godt 2,5 milliarder kroner. Et højt beløb, men langt fra den milliard dollars, som de ellers var vurderet til.

Selvom tjenesten har mange millioner brugere verden over, har de dog også kæmpet lidt for at tjene penge, da det kan være lidt svært at se forretningsmodellen i helt stor skala, og sidste år blev det kun til lidt over 50 millioner dollars i indtjening, og set i lyset af det, er 400 millioner en ganske flot pris.

Der er nok ikke den store tvivl om at Shazam, på den ene eller anden måde kommer til at blive en del af både Apple Music og iTunes, og pludselig bliver det da også lettere at se hvordan det skal genere forretning.