n11

Printerbranchen har i de seneste 10 år kunne se indtjeningen gå én vej: nedad. Det er blevet mere udfordrende at sælge printere, serviceaftaler og blækpatroner, fordi både virksomheder og private printer mindre og mindre. Selv giganter som for eksempel Canon har måtte se salgstallene styrtdykke.

Blakket ry og ny teknologi har svækket branchen

Printerbranchen har i flere år haft et blakket ry hos både virksomheder og private. For virksomheder har det største problem været, at serviceaftalerne med printerproducenterne har været rasende dyre, og det samme har almindeligt indkøb af papir og blækpatroner. For private har blækpatronerne i den grad også været et problem, og de mange historier om tidsindstillede printere, som går i stykker nøjagtig efter garantiens udløb, har heller ikke hjulpet på situationen.

For giganter som Canon har løsningen især været at fokusere på integrerede IT-systemer til virksomheder, så printarbejdet i højere grad spiller sammen med virksomhedens øvrige systemer. Her møder de dog også konkurrence fra for eksempel ERP-systemer, som forsøger at overtage samme marked.

Private går væk fra de store brands

For private er blækpatronerne som nævnt et problem. Det er svært at gøre noget ved virksomhedernes indstillinger af printeren, men der er faktisk en overraskende god løsning på de dyre blækpatroner. Det er nemlig ikke længere nødvendigt at købe for eksempel Canons egne blækpatroner, bare fordi man har en printer fra Canon. I dag findes der utallige producenter af off brand-patroner, som kan bruges i de kendte printere (se for eksempel her).

Når man køber fra en ordentlig producent, er det ikke et problem at købe uoriginale blækpatroner. De fungerer lige så godt som de originale, og fås ofte til en brøkdel af prisen. Disse patroner kan nemt bestilles hjem fra nettet, og det benytter flere og flere danskere sig af. Især for studerende har de store udgifter til blækpatroner været et problem, men det findes der altså en løsning på nu.