Er du træt af at blive forpustet, når du går op ad trapperne? Vil du gerne forbedre din indsats på fodboldbanen? Eller har du et ønske om at løbe en 5 km på en bestemt tid. I så fald kræver det en ordentlig grundform, og det opnår du bl.a. gennem cardio træning. Her får du gode råd og tips til, hvordan du kommer i superform ved hjælp af forskellige cardio træningsformer.

Hvorfor cardio?

Cardio er et mere fancy ord for, hvad vi kender som konditionstræning. Ved cardio træning påvirkes kredsløbet, dvs. hjertet, lungerne, blodet og musklerne, hvilket øger kroppens evne til at optage ilt. Jo mere ilt kroppen kan optage, transportere og omsætte, jo bedre kan den præstere. Det betyder altså, at jo mere vi træner med henblik på vores kredsløb, jo bedre form kommer vi i. Cardio giver altså de ultimative forudsætninger for at komme i god form, og er derfor det, det rette træningsvalg til dig, som gerne vil forbedre din kondition og bl.a. blive hurtigere og kunne udholde mere.

Træn cardio i naturen

Fordelen ved cardio er, at det kan trænes hvor som helst. Det er altså ikke her, man finder undskyldningerne for at droppe træningen og dermed formen. Er du en af dem, som nyder at træne udenfor i den friske luft, så findes der heldigvis mange forskellige måder at træne konditionsformen.

Cardio_form

En af de mest almindelige måder at træne cardio udendørs er at snøre skoene og tage på en løbetur. Det er en træningsform der altid er tilgængelig, hvorfor du kan gøre det når som helst og hvor som helst. For at forbedre din konditionsform mest muligt via løbetræningen, er det bedst, hvis du skifter mellem forskellige løbeformer, fx intervalløb og langdistanceløb.
Andre muligheder er at cykle en tur på raceren eller mountainbiken, finde sjippetorvet frem, spille en fodboldkamp i høj intensitet osv.

Træn cardio i fitnesscentret

I fitnesscentret er der ligeledes flere måder at lave cardio træning på. Her finder du bl.a. flere kredsløbsmaskiner, der kan hjælpe dig på vej mod drømmeformen. Det drejer sig fx om løbebåndet, romaskinen, crosstraineren og motionscyklen. Du kan også tilmelde dig et af de mange hold, som har fokus på at få pulsen op. Blandt disse hold kan fx nævnes HIT, step, zumba osv.

Få hjælp med cardio træningen

Uanset hvor meget man ønsker at komme i bedre form, så er det ikke altid, at det fører til noget. Det kan der være mange grunde til, men hvis du har svært ved selv at komme i gang eller holde cardio træningen ved lige, så er der altid den mulighed at få hjælp udefra.

Cardio_begynder_tips

Du kan bl.a. få hjælp gennem en personlig træner, som kan lave et cardio træningsprogram til dig og hjælpe dig med at komme igennem det. Hvis du synes, det bliver for dyrt eller bare hellere selv vil gøre det, findes der også flere træningsprogrammer på nettet målrettet cardio. Hvis det blot er motivationen eller initiativet, der mangler, kan det anbefales at finde en at træne sammen med, så du dermed er forpligtet overfor en anden end dig selv.