Det kan være svært at finde den rette diæt, når det angår træning. Vi er alle forskellige og har forskellige behov, der passer vores kroppe og velvære generelt. Men hvis du går meget op i din styrketræning og ønsker at bygge flere muskler, så er der noget slags mad, der er bedre at spise end andet. De indeholder typisk de rette former for protein og fedt. Herunder finder du en liste over noget af den mad, der kan booste din styrketræning.

Mad der booster din styrketræning

Både mad og fysisk træning er vigtig, hvis du vil bygge muskler. Udover protein og fedt, er det vigtigt at få nok kulhydrater, så din proces ikke går i stå.

Æg er nok noget af det første, som man komme i tanke om, når man skal nævne mad, der er god for at bygge muskler. Og hvorfor er det så? De indeholder højkvalitets protein og sundt fedt og andre sunde næringsstoffer. Proteiner er lavet af aminosyrer, og æg indeholder mange af disse aminosyrer; de er ekstremt vigtige for muskelbygning. B-vitaminer indeholder de også – de er vigtige for dit energiniveau, hvilket er vigtigt for at træne og bygge muskler. Så alt i alt kommer man ikke uden om æg ift. at bygge muskler og booste din styrketræning.

Laks er et andet vigtigt næringsmiddel ift. styrketræning og opbygningen af muskler. Derudover er det også et godt valg til helbred i al almindelighed. Det har både protein og omega-3 fedtsyrer og andre vigtige B-vitaminer; disse næringsstoffer er essentielle for styrketræning. Så vær sikker på at inkorporere laks i din kost – det vil hjælpe din træning og helbred på en og samme tid.

muskler_kost_cardio

Kyllingebryst. Der er mange gode grunde til at bruge dette som en stabil ret i din kost, og især, hvis du forsøger at bygge muskler. De indeholder rigtig mange proteiner. Derudover viser research, at kylling rent faktisk øger fedtforbrænding. De er også lette at tilberede og er typisk billigere end andre former for kød, så hvis du er på budget, kan du stadig få råd til dette.

Græsk yoghurt indeholder, som de andre typer mad på denne liste, både gode proteiner og fedtstoffer. Dog har græsk yoghurt egenskaber, som de andre ikke har. De indeholder langsomt fordøjende fedtstoffer og proteiner, hvilket gør det til en ideel snack at spise lige inden sengetid, da det også er vigtigt at både øge mængden af mad og antal måltider.

Tun er en anden vigtig type mad at have i sin diæt. Det er nok en af de letteste måder at få proteiner på. Hvis du ikke orker at inkorporerer det i din madlavning, så kan du købe tun på dåse og spise det direkte derfra. Det vil give dig disse næringsstoffer hurtigt og effektivt. Det lever dog nok ikke op til nogen exceptionel kulinarisk oplevelse, da det trods alt er tun på dåse.

Mad er lige så vigtigt som selve træningen

Selvom det selvfølgelig er vigtigt at være fysisk aktiv, når man skal bygge muskler, så er maden lige så vigtig. Du opnår ikke dine ønskede resultater ved dårlig kost. Du skal spise rigtigt og varieret og på de rigtige tidspunkter.

muskler_kost_cardio