Vi kan alle sammen komme ud i vanskeligheder, som kan være svære at overskue og i værste tilfælde fører til angst og depression. Det er især i usikre tider, hvor man har mistet sit job, eller hvis man går ned med stress, at uheldet kan være ude og dit overskud væk. Heldigvis er der meget du kan gøre for at øge dit overskud og din lykkefølelse på trods af et mistet job eller sygdom. Det handler om at se muligheder i din nye situation og at bruge din tid og energi fornuftigt. På den måde kan du komme ud på den anden side af en arbejdsløshedsperiode eller en sygdom, som et styrket menneske.

Send endorfiner ud i kroppen

En af de måder hvor på du kan hjælpe dig selv godt på vej, når håbløsheden rammer, er ved at dyrke motion. Motion frigiver endorfiner til hjernen, som ikke blot vil give dig en større følelse af lykke, men som også vil hjælpe dig til at frigive et større overskud.

cykel

Dit daglige træningsfix

Ved at dyrke en den daglige motion, vil du helt automatisk opleve en ændring i dit tankemønster, dit overskud og dit humør. Det er super vigtigt, at du finder dig en træningsform, som ikke dræner dig, men som giver dig det mentale overskud. Mange løber deres problemer væk. Ofte vil man høre, at folk der løber får en følelse af et klaret hoved efter en løbetur. Du løber simpelthen alle de negative tanker væk. Også yoga kan have den effekt på især folk som er stressede. Her er det de langsomme bevægelser og det øgede fokus på vejrtrækningen, som kan være til gavn. Uanset dine motionspræferencer, om du vil bodybuilde, cykle, løbe eller gå til svømning, så vil du med garanti kunne finde en form for ro i de rituelle og ikke mindst sunde kropslige bevægelser.

Det gode sikkerhedsnet når du mister jobbet

Ud over motion og et dagligt træningsfix, så er det selvfølgelig altid en god i de at have sig en god a-kasse, hvis uheldet skulle være ude. Din a-kasse er dit sikkerhedsnet og din hjælp til at komme hurtigt videre. Du kan læse mere her om den gode a-kasse og får en ide om, hvad en a-kasse skal kunne tilbyde netop dig.

God kost og motion øger din lykkefølelse

Ud over det gode sikkerhedsnet og en daglig motion, så kan du også gøre meget for dit daglige overskud og humør ved at spise sundt og varieret. Glem de tomme kulhydrater og fyld i stedet din krop med sunde grøntsager, gode proteinkilder som yoghurt og kød og sørg for, at det brød du spiser er groft og fuld af gode fibre, som vil hjælpe til at holde dig mæt i længere tid. Alt for mange danskere hopper på sukkervognen og føler et energiboost efter en cola. Desværre er den energi, som din cola giver dig, ikke særlig holdbar og i stedet vil din krop på ny kræve sukker. Glem derfor den dårlige stime og hop over i nogle mere grønne og sunde kostvaner.

løb

Hurtigt tilbage på arbejdsmarkedet

Ovenstående er ikke en mirakelkur, som vil garantere dig hurtigt arbejde eller nem omvæltning. Faktum er, at en sund livsstil med det gode sikkerhedsnet, er hårdt arbejde, men arbejde med en gevinst. Skulle uheldet være ude, så vil du i en given situation være langt mere parat til de omvæltninger, som livet engang imellem byder på.